Projekty

#dekoltdlabialorusi

Kalendarz #dekoltdlabialorusi stworzyłyśmy wspólnie z Janą Shostak, Kamilem Kotarbą, Kasią Los i Kają Dobrzańską. Kotki i cycki to dwie najlepsze i najgorsze rzeczy w internecie. Postanowiłyśmy połączyć te dwa obrazki w słusznej sprawie i stworzyć kalendarz charytatywny dla Białorusi. Zaprosiłyśmy doprojektu artystki i aktywistki, zaufały nam m.in. Magda Gessler, Katarzyna Kozyra i Julia Kamińska. Dochód ze sprzedaży kalendarza przekażemy rodzinom więźniówpolitycznych w Białorusi.

Kalendarz do kupienia tutaj: https://kulturalnysklep.pl/product-pol-99179-Kalendarz-dekoltdlabialorusi.html

Kalendarz #dekoltdlabialorusi powstał z połączenia solidarności i ciałopozytywności. Chcemy wesprzeć rodziny więźniów politycznych w Białorusi i jednocześnie pokazać, że pomaganie ma wiele twarzy i może łączyć walki na różnych frontach – od protestów przeciwko dyktaturze i przemocy, po starania o poszerzanie widoczności i akceptację różnorodnych ciał. Kobiece piersi już stały się symbolem solidarności z Białorusią po tym, jak aktywistka Jana Shostak, spotkała się z falą krytyki za brak stanika  na protestach. 

Pomysł na nasz projekt jest bardzo prosty: na każdym zdjęciu znajduje się modelka topless trzymająca kota. Zdecydowaliśmy się na połączenie cycków i kotków czyli dwóch viralowych obrazków, tego co w Internecie najlepsze i najgorsze jednocześnie. Chcemy pokazać, że nasze ciała należą do nas i tylko my możemy decydować o tym, kiedy chcemy je odsłonić. Przed obiektywem Kamila Kotarby stanęły wspaniałe artystki i dzielne aktywistki: Jana Shostak, Magda Gessler, Katarzyna Kozyra, Julia Kamińska i wiele innych.

Kalendarz symbolicznie zaczyna się 9 sierpnia, czyli w 1 rocznicę wybuchu białoruskiego zrywu. Całość środków ze sprzedaży kalendarza przekażemy rodzinom więźniów politycznych w Białorusi.

Akcja charytatywna jest możliwa dzięki Fundacji Wysokich Obcasów, która walczy o prawa kobiet, równouprawnienie oraz wspiera dyskryminowane mniejszości. Praca fundacji jest możliwa dzięki Państwa wsparciu Czytelniczek i Czytelników Gazety Wyborczej i Wysokich Obcasów. Odwiedź nas na www.fundacjawysokichobcasow.pl

Możecie wesprzeć nasz projekt kupując kalendarz (https://kulturalnysklep.pl/product-pol-99179-Kalendarz-dekoltdlabialorusi.html) lub pisząc o projekcie. Chętnie podzielimy się materiałami i odpowiemy na pytania.

Póki my żyjemy

Kadr z wideo „Jeszcze Ziemia nie zginęła” 2’50”

Przepisany hymn Polski powstał jako tekst towarzyszący katalogowi 9. Triennale Młodych Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Jeszcze Ziemia nie zginęła, póki my żyjemy
To co nasza przemoc wzięła, nie odratujemy
Marsz, marsz żałobny, to nasz lament samotny
Przez nasze działanie szóste wymieranie

Wyschnie Wisła, wyschnie Warta, susza jest przed nami
Nasza chciwość tak zażarta nadal nie zna granic
Marsz, marsz żałobny, to nasz lament samotny
Przez nasze działanie szóste wymieranie

Tylko radykalna zmiana już nam pomóc może
Skończmy te dywagowania nim wyleje morze
Marsz, marsz żałobny, to nasz lament samotny
Przez nasze działanie szóste wymieranie

Już tam ojciec do swej Basi mówi zapłakany
Słuchaj jeno, pono nasi nie wierzą w te zmiany
Marsz, marsz żałobny, to nasz lament samotny
Przez nasze działanie szóste wymieranie


Instalacja prezentowana na wystawie „Regeneracja po zranieniu”, Relax Art Space, Częstochowa, 2020 

Sailor Star Song

projekt stworzony wspólnie z Pawłem Pachciarkiem

„Czarodziejka z Księżyca” jest w świecie rozpoznawana jako nieoficjalna ikona środowiska queer. W jej ojczystej Japonii ten fakt jednak jest zupełnie nieznany. Razem z Pawłem Pachciarkiem przepisałyśmy tekst jednej z piosenek otwierających odcinki ostatniego sezonu „Czarodziejki…” na manifest środowiska LGBTQ+.

Historia wszystko wypaczy, smutek zamieni się w śmiech

grafika: Jakub Topor

Piosenki Juliana Tuwima czy Andrzeja Własta przenoszą nas do dwudziestolecia międzywojennego. Z czym kojarzy nam się ten „złoty” okres? Kabaret, blichtr, wielokulturowość i rozwój młodego państwa. 

Postanowiłyśmy zdrapać warstwę pozłotka z wyidealizowanej wizji międzywojnia, aby pokazać inną twarz tego okresu – biedę, okrutny wyzysk pracowników i pracownic oraz antysemityzm. W naszych wersjach piosenek pokazujemy jak dawne traumy rozmowa się poprzez nostalgię i romantyzowanie historii.

W tym projekcie zdecydowałyśmy się na wybór tekstów autorów żydowskich, aby pokazać ich wpływ na rozwój piosenki kabaretowej i podkreślić ich wkład, zupełnie przez nas zapomniany.

Nowy Śpiewnik Patriotyczny

Nadanie praw wyborczych kobietom w Polsce zbiegło się z odzyskaniem przez nas niepodległości. Świętowanie niepodległości przyćmiło fakt, że Polska jako jedno z pierwszych państw na świecie uznała równość polityczną obywateli bez względu na płeć. Te dwa niewątpliwie ważne wydarzenia historyczne nie muszą ze sobą konkurować. Śpiewanie piosenek patriotycznych to jedna z najbardziej jednoczących i popularnych praktyk pamięci. Narodowych pieśni uczymy się od dziecka, nucąc je często zupełnie bezrefleksyjnie. Rzadko zastanawiamy się nad tym jakie znaczenie mają powtarzane przez nas słowa. Chwila namysłu pozwala zauważyć jak wiele w nich stereotypów dotyczących płci, fascynacji wojną i przemocą, a jak mało miejsca na żałobę, uczucia czy etos pracy na rzecz wspólnoty.

Postanowiłyśmy napisać (przepisać) pieśni patriotyczne na nowo – tak, abyśmy mogli cieszyć się niepodległością i tradycją bez przymykania oka na tkwiącą w niej mizoginię, militaryzm, klasowość i rasizm. Narracja niepodległościowa na ogół pomija rolę kobiet, jednocześnie kreując zmitologizowany obraz mężczyzny-żołnierza walczącego o swój kraj. Dynamika wielu tych piosenek opiera się na stereotypowych rolach płciowych – mamy więc mężczyzn-żołnierzy, otoczonych przez kobiety – te rzeczywiste (żony, dziewczyny, matki) oraz ich abstrakcyjne wyobrażenia: Polonię i wojnę.

Stworzyłyśmy śpiewnik „odświeżonych” pieśni patriotycznych, które zachowując znane melodie i konwencje zyskały na inklu- zywności. Nowy Śpiewnik Patriotyczny składa się z tekstów piosenek w oryginalnej wersji uzupełnionej przez nas o komentarz dekonstruujący teksty oraz nowych propozycji słów do znanych melodii.

Projekt rozwijamy prezentując go na wystawach i konferencjach oraz prowadząc karaoke i warsztaty z krytycznego czytania tradycji narodowej. Nowy Śpiewnik Patriotyczny udostępniamy w formie pdfu do zgrania i wydrukowania na domowej drukarce.

Macierz/Matrix wystawa w ramach Cracow Gallery Weekend KRAKERS, Uniwersytet Jagielloński, 2018.
Młode Wilki wystawa konkursowa, Trafostacja Sztuki w Szczecinie, 2018.
Poprawka Galeria JEST, Wrocław, 2019.

Młode Wilki wystawa konkursowa, Trafostacja Sztuki w Szczecinie, 2018.

Kolejna Wystawa Patriotyczna wystawa, Otwarta Pracownia MEWKA, Gdańsk, 2018.
Generator MALTA performance w ramach MALTA FESTIVAL, Poznań, 2019.
Poprawka Relax Art Space, Częstochowa, 2019.
Poprawka Galeria JEST, Wrocław, 2019.
Poprawka Galeria JEST, Wrocław, 2019.

Poprawka Relax Art Space, Częstochowa, 2019.

Climate Protest Karaoke

Kryzys klimatyczny to realne zagrożenie. Myśl, że niedługo zmieni on całkowicie nasze życie i planetę jest przytłaczająca. Musimy radzić sobie z gniewem i frustracją, które rodzą się w obliczu cynizmu klasy rządzącej.

W naszym kolejnym muzycznym projekcie zmieniłyśmy fragmenty popularnych piosenek Britney Spears, ABBY czy Beaty Kozidrak, tak, żeby pomogły nam wyrazić te emocje. Hity, które słyszymy w radiu często opowiadają o złamanym sercu. Wystarczy tylko drobna interwencja, żeby nagle stały się protest songami pomagającymi nam dźwigać ciężar naszych czasów. Przechwytujemy muzykę należącą do skomercjalizowanej, kapitalistycznej kultury, aby wyrazić nasz kolektywny gniew i popłakać wspólnie z Planetą Ziemią. Śpiewając piosenki, które znamy z naszych nastoletnich lat przekształcamy nostalgię za minioną młodością w smutek za nieodwracalną już zmianą klimatu.

Projekt debiutował na Forum Przyszłości Kultury w 2019 r, był też prezentowany w ramach rezydencji w Departamencie Obecności Muzuem Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Nagrania Instagramowego Karaoke są dostępne na profilu Departamentu Obecności na Instagramie.

Żywe obrazy. Audioprzewodnik.

Posłuchaj o Jesionie wyniosłym

Polski krajobraz? To albo średniej wielkości miasto oblepione bilbordami, albo pola przedzielone rzędem wierzb. W końcu wierzba to takie “polskie” drzewo –  to ona wyznacza horyzont naszych “narodowych” pejzaży, służy nawet za fortepian Chopinowi w Łazienkach. Ale przecież wykorzystywaliśmy ją nie tylko jako symbol, ale też jako opał czy materiał plecionkarski. Znajomy, swojski kształt szerokiego pnia obrośniętego cienkimi witkami to właśnie efekt tego wykorzystania; nadmiernego wyzysku, regularnego podcinania młodych gałęzi, które nie miały szans wyrosnąć. Wierzba biała i jej miejsce w polskiej kulturze zainspirowało nas do stworzenia audioprzewodnika po parku Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Zabieramy widzów w performatywny spacer, gdzie bohaterami-eksponatami stają się drzewa. To one mają tym razem skłaniać do refleksji i zachwycać swoją formą, zamiast rzeźb, instalacji czy prac video. To prawdziwe żywe obrazy, oddychające, odczuwające ból i uginające się pod silniejszym podmuchem wiatru.Chcemy oddać im głos i wydobyć je z “tła” jakie stanowią rośliny w życiu człowieka, z powrotem je ukorzenić i nadać im podmiotowość poprzez postawienie ich na równi z artystami i artystkami biorącymi udział w 9. Triennale Młodych.

Na projekt składa się spacer performatywny z audioprzewodnikiem dostępnym pod kodem QR i na odtwarzaczach mp3 (do wypożyczenia), mapa parku oraz interwencje w przestrzeni parku.

Wszystkie nagrania dostępne są tutaj

Wierzba płacząca
Jarząb pospolity
Wierzby białe

Widok wystawy „Póki my żyjemy”, 9. Triennale Młodych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 2020.